20e -eeuwse Kids Volume 6

Author:

Review door Ed Sizemore

De verhaallijn van Kana uit Volume 5 gaat door. Britney, een van de stamgasten in het restaurant waar Kana werkt, is getuige geweest van een moord en wordt gezocht door de politie en opgejaagd door de moordenaar. Kana treft regelingen voor Britney om de stad uit te gaan en bij haar grootmoeder te blijven. De dingen worden echter snel ingewikkeld, omdat blijkt dat Britney iets veel groters is tegengekomen.

Deel 6 stelt ons ook kennis met Kakuta, een mangagist die leven in de gevangenis krijgt voor het publiceren van een werk dat door de overheid gevaarlijk wordt beschouwd. Hij wordt naar de gevangenis van Umihotaru gestuurd op een door de mens gemaakt eiland in Tokyo Bay. Hij belandt in eenzame opsluiting zijn eerste dag in de gevangenis en ontmoet het monster, de enige persoon die overleeft in eenzame aangezien de gevangenis 14 jaar geleden werd geopend.

20e-eeuwse kinderen blijven net zo spannend en goed geschreven als het eerste deel. Urasawa is een meester om ons uit balans te houden terwijl we de serie lezen. Hij doet dit door te bewegen tussen meerdere verhaallijnen die niet alleen op verschillende locaties plaatsvinden, maar zelfs in verschillende jaren. Net zoals we opruimen in één verhalende track en denken dat de stukken samenkomen, verlegt Urasawa de focus van de serie en onthult nieuwe informatie die de puzzel opnieuw opdraagt.

In de handen van een minder bekwame schrijver zou dit een ontmoedigende ervaring zijn; Urasawa is echter in staat om ons bezig te houden met elke nieuwe verhaalverschuiving en openbaring. Hij doet dit door de serie stevig te aarden in de dagelijkse realiteit van de centrale personages. We zien Kana naar school gaan en niet passen vanwege haar overtuigingen over de regering. We genieten ervan terwijl ze werkt in een restaurant dat worstelt om rond te komen in het schaduwrijke deel van de stad. We volgen Kakuta terwijl hij door de beschamende invasieve check-in en indoctrinatie in de gevangenis gaat. Hoewel dit misschien een episch verhaal is over het redden van de wereld, wordt het niet gedaan in de stijl “High Adventure and Exotic Locale” -stijl van James Bond. Onze helden moeten de kost verdienen en huur betalen.

Zoals ik in mijn recensie van deel vier heb opgemerkt, haalt Urasawa zijn cast uit de rand van de samenleving. Onze onwaarschijnlijke helden in dit deel zijn een travestiet -entertainer en een gevangen mangagist. De samenleving zou Britney afschrijven als een vreemde man in een jurk. Kakuta zou een andere gevangene zijn die beweert dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Urasawa geeft ons niet de luxe om deze mannen af ​​te wijzen. We besteden tijd aan het leren kennen en geven van beiden. Tegen het einde van het boek kunnen we niet langer minimaliseren tot een basisstereotype. Urasawa toont de mensheid en waardigheid van alle mensen, ongeacht hun sociale omstandigheden.

De gedecomprimeerde storytellingstijl van Urasawa geeft de kunstruimte een gelijke verhalende partner. Om over te brengen hoe donkere en deprimerende Umihotaru-gevangenis is, kiest Urasawa een lay-out van twee pagina’s die ons van buiten de gevangenis naar de kerker van eenzame opsluiting brengt. Ook weet Urasawa hoe hij naar zijn sterke punten moet spelen. Door het boek te bladeren, zul je merken dat er veel gezichtsclose-ups zijn; Dit komt omdat Urasawa weet dat hij elke emotie kan portretteren. In een dialoogintensief volume zoals deze, gebruikt hij die vaardigheid om karakteremoties en persoonlijkheden van de pagina te laten springen en de lezer te beïnvloeden. Ik kan me niet voorstellen hoe veel beschrijvingen van de beschrijving nodig zouden zijn om alle interpersoonlijke complexiteit van een scène over te brengen die Urasawa toepasselijk in één paneel communiceert.

20e -eeuwse kinderen zijn een grondig bevredigend lezen en ik kijk angstig uit naar elk nieuw volume. Urasawa faalt nooit met ongebruikelijke nieuwe wendingen. Ik hou ervan hoe hij me altijd op het puntje van mijn stoel houdt. Urasawa is een van de komische meesters, waardoor we de woordenschat van romans heroverwegen. Waar we eens spraken over hoe geweldige romanschrijvers het bevel hadden over de geschreven taal, moeten we nu praten over grote romanschrijvers die het bevel hebben over sequentiële kunst. Hij neemt ons dichter bij de dag dat grafische romans op gelijke voet zullen worden gezien met hun broeders met alleen tekst. Tot die tijd zal hij de geheime schat zijn van degenen die niet discrimineren op basis van het gebruik van kunst.